army
army
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Men
 
Figyelem,figyelem!
Oldalamat RENDSZERESEN frisstem.
 
Chat
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
szmll
Induls: 2005-05-24
 
zaj
 
SZERINTED
MELYIK A JOBB MSODIK VILGHBORS BOMBZ?

B-17
JU-88
HE-111
HALIFAX
B-25
LANCHESTER
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
fegyverek,hadigpek
fegyverek,hadigpek : A T-28 kzepes harckocsi

A T-28 kzepes harckocsi

Szerz: Liptai Jnos  2005.11.17. 22:05

A soktorny T-28 kzepes harckocsi, nehz testvrvel, a T-35-ssel egytt a Munks-Paraszt Vrs Hadsereg erejt volt hivatva jelkpezni a hbor eltti vekben. Mint "acl erdk", a Vrs Tren vgrehajtott dszszemlket brzol filmhradk jellegzetes kpeit adtk.

A T-28 ltrejtte 1931-ben a leningrdi Bolsevik (korbban Obuhovszkij) Gpgyr N. V. Barkov ltal vezetett Ksrleti Gptervezi Osztlynak kollektvja egy hromtorny kzepes harckocsi kifejlesztsbe fogott, melynek rendeltetse az sszfegyvernemi egysgek minsgi megerstse az ersen megerdtett ellensges vdsvok ttrse esetn. A fejlesztsi terv fkonstruktrnek N. V. Cejcet neveztk ki. Az v vgre az els prototpus kigrdlt az zemi prbkra. A prototpus f tornyban egy 45 mm-es harckocsigy s gmbcsukls begyazsban egy 7,62 mm-es gppuska helyezkedett el. A kt kisebbik gppuskatoronyban szintn egy-egy DT (Gyegtyarjov Tankovj) gppuskt helyeztek el. A ftorony forgatsra elektromos hajtst alkalmaztak, ami abban az idben jdonsgnak szmtott, a szemlyzet munkjnak knnytsre pedig a toronnyal egytt fordul padlt ptettek be. A 18 t-s harckocsi futmvnek szerkezete biztostotta a zkkenmentes haladst s az akadlyok lekzdst, de az els ksrletek sorn a futmnl s az erforrsnl sok hinyossgra derlt fny. A Bolsevik Gyr (1932-tl a K. E. Vorosilovrl elnevezett 174. nll zem) a T-26 harckocsi sorozatgyrtst tadta a Vrs Putyilov-gyriakrl (1934-tl Kirovrl) elnevezett zemnek. A fejlesztsi dokumentcit s a gyrts tapasztalatainak lerst 1932 oktber-novemberben odaszlltottk. 1933. mjus elsejre a gyr tizenkt harckocsit bocstott ki, melyek kzl tz Moszkvban, kett pedig Leningrdban vett rszt a mjus elsejei felvonulson. 1933. augusztus 11-n a harckocsi T-28 tpusjelzssel a Vrs Hadsereg Parancsnoksga Tartalkai gpestett csapatainak llomnyba kerlt. A VHPT megbzsa 1933-ban 90 harckocsira szlt, de a csapatoknak csak 41-et adtak t. A T-28-ast nyolc ven keresztl gyrtottk s az venknti kibocsts a kvetkezkppen alakult: 1933. 1934. 1935. 1936. 1937. 1938. 1939. 1940. v 41 50 32 101 39 96 131 13 darab A sorozatgyrts sorn mindsszesen 503 harckocsi kszlt el. A sorozatgyrts T-28-as jelentsen klnbztt a prototpustl. Az ltalnos elkpzels s a tornyok elhelyezsi smjnak megtartsa mellett a pncltest szegecselt helyett hegesztett konstrukcij lett. A megvltozott ftorony htuljban lszerflkt alaktottak ki s a 45 mm-es helyn 76,2 mm-est alkalmaztak. Korszerstettk a futmvet s a hajtm ertviteli egysgeit is. A T-28-as harckocsi nhny sorozatban kszlt. A msodik sorozattl kezdve tbb, mint 600 vltoztatst hajtottak vgre. Nagyobb korszersts csak hrom volt, melyek jelentsen rintettk a harckocsi jellemzit. 1938-ban az j, nagyobb tzerej 76,2 mm-es L-10-es gyt ptettk be. A kvetkez v decembertl a szovjet-finn hbor tapasztalatai alapjn a harckocsi pnclzatt vdpajzsokkal erstettk meg. A pncltest s a tornyok homlokfalnak vastagsga 50-80 mm-re, az oldal- s htfalak pedig 40 mm-re ntt. A T-28E ("pajzsos") jelzst kapott harckocsi slya 32 t-ra ntt. Vgl, az 1944-ben kibocstott utols sorozat kpos ftoronnyal rendelkezett. A sorozatgyrts sorn a T-35-s nehzharckocsival nagyfok egysgestst valstottak meg. gy a ftorony (akr a hengeres, akr a kpos formj) s a gppuskatornyok is egysgesek voltak. A sorozatgyrts harckocsik felptse A pncltest A harckocsi pnclteste egy hegesztett nhord dobozszerkezet. A test els rsze dnttt volt, hogy a gpszvezetnek nveljk a lttert s cskkentsk a harckocsi eltti holtteret. A flke eleje csukls ajtval zrult, mely kvlrl kt foganty segtsgvel volt nyithat. Az ajtcskn visszahajthat pajzs volt, egy keskeny, triplexveggel fedett figyelrssel elltva. Fltte felcsaphat fedlemez szolglt a vezet ki- s beszllsra. Kvl a test mindkt oldalra egy-egy szekrnyt erstettek a kdst kszlkek szmra. Az ertvitel hza fltt ferde sk pncllemez helyezkedett el, a kzepn kralak nylssal a ventiltor szvtorka szmra. A ftorony A ftorony hegesztett, elliptikus formj volt. Hts faln a gppuska gmbcsuklja. A flke faln helyeztk el a rdikszlket. A torony fedeln kt nylst - egy kralakt s egy tglalap alakt (az els sorozatoknl csak egy tglalap alakt) alaktottak ki. A nylsok eltt a zrt pnclfedelek esetn hasznlatos periszkpok. A torony jobb- s baloldaln zrhat nylsok szolgltak a kzifegyverekkel val tzelsre. A figyelrseket golyll veggel lttk el. A ftoronyra egy, a pncltest alja fltti platt fggesztettek, mely ngy tartval volt a toronykoszorhoz erstve. Az irnyz s a parancsnok lsei hat-hat lszertart rekesszel voltak elltva. Az lsek kztt nyolc (az els szrikban 12) lszer, s alattuk hat gppuskarakasz kerlt elhelyezsre. A tltkezel - egyben rdis - lse felhajthat volt, csuklsan rgzlt a padozat hts tartjn. A padozat gumilemezzel volt bortva. A kis tornyok Mindkt kralak kis torony felptse azonos volt, als rszkn a DT-gppuskk gmbcsukli. Egymstl csupn a figyelrs elhelyezsben klnbztek. A fegyverzet A harckocsit elszr 76,2 mm-es 1927/32 mintj KT-28-as harckocsigyval szereltk fel, mely az 1937 mintj tbori gytl abban klnbztt, hogy a htrasiklst 1000-rl 500 mm-re cskkentettk, megnveltk a helyretol folyadk mennyisgt 3,6-rl 4,8 literre, megerstettk a sznok falvastagsgt 5-rl 8 mm-re, j felhz- s lbpedlos elstszerkezetet, valamint clzkszlket vezettek be, knyelmesebb tve a harckocsi szemlyzetnek munkjt. A lveg alapvet adatai Csfurat: 76,2 mm Cshossz: 1257 mm A lszer tmege: 6,5 kg Kezdsebessge: 381 m/s A cs kitrthetsge: +25, -5? A lengrsz tmege: 540 kg Az gy egy pajzsban kerlt elhelyezsre, s teleszkpos, valamint periszkpos clzkszlkekkel egyarnt el volt ltva. Az 1930 mintj teleszkpos clzkszlk az gytl balra, az 1932 mintj periszkpos pedig a torony fedelnek bal oldaln helyezkedett el s sszekttetsben llt az gyval. Ezen clzkszlkekkel egy parancsnoki krfigyelt ptettek be. 1938-ban a harckocsi hosszcsv L-10-es, 76,2 mm-es gyt kapott, melynl a lvedk kezdsebessge 555 m/s-ra ntt. A Gyegtyarjov-fle harckocsigppuska (DT) az gytl jobbra, egy gmbcsuklban helyezkedett el, vzszintesen +/-30, fgglegesen +30/-20 fokra volt kitrthet. A htrafel trtn tzels szmra a torony htuljn gmbcsukls (a korbbi szriknl kengyeles) tart volt kialaktva a DT-gppuska szmra. 1939-tl K. E. Vorosilov hadgyi npbiztos utastsra ebbe az elksztett tzelllsba is rendszerestettk a gppuskt. A kis tornyok egy-egy gmbcsuklban elhelyezett DT-gppuskval lettek felfegyverezve. Mindkt torony a vezetflke faltl a pncltest fggleges falig (165 fok) volt fordthat. Az utols szriknl az irnyz bvnylsnl egy P-40-es lgvdelmi gppuskalls jelent meg, irnyzkeretes DT-gppuskval. A harckocsi lszerjavadalmazsa 69 db a 76,2 mm-es harckocsigyhoz s 126 db gppuskarakasz (7938 db lszer) volt a gppuskkhoz. A motor s az ertvitel A T-28 valamennyi szrijnl M-17L tpus, ngytem, 12 hengeres, karburtoros, V hengerelrendezs, vzhtses replgpmotort ptettek be. A motor tarts teljestmnye 450 LE volt 1400 ford/percnl. A srts 5,3, a hajtm res slya 533 kp volt. A 70-es oktnszm benzin kt 330-330 l-es zemanyagtartlyban helyezkedett el. A kenrendszer szivattyja fogaskerekes (az els szrinl dugattys). Kt, KD-1 tpus karburtort alkalmaztak. A motor folyadkos knyszerhtssel rendelkezett, a htk rtartalma 96-100 l. Az els sorozatnl a htk sok kis egysgbl lltak. A gyjtst gyjtmgnes szolgltatta. Az ertvitel szraz tengelykapcsolbl, tsebessges vltmbl (t elre, egy htra fokozattal), soklemezes szraz tengelykapcsolkbl s oldalhajtmvekbl llt. A fkrendszer az els sorozat kivtelvel ferodol-betttel elltott szalagfkes rendszer volt. A futm A harckocsi felfggesztse blokkostott, egy oldalon kt, a pncltesthez rgztett futmegysgbl llt. Minden futmegysghez hrom "kocsi" tartozott, melyek kztt az sszekttetst ktkar emelk biztostottk, s minden "kocsi" rugzsa hengeres csavarrugval volt biztostva. A kerekek kls tmrje 350 mm volt. A gumi futfellettel elltott tmasztgrgk szma mindkt oldalon ngy pr volt, tmrjk 280 mm. A htul elhelyezett hajtkerekek osztkrnek tmrje 720 mm volt, 17 foggal rendelkeztek. A fogaskoszork leszerelhetek voltak. A 780 mm tmrj lncfeszt kerekek ntttvasbl sajtolt aclkoszorval s gumi fellettel kszltek. A fesztszerkezet csavarorss volt, kurblis lltssal. A 15800 mm hossz lnctalp 121 ntttacl tagbl llt. Egy-egy tag szlessge 381 mm, hossza 170 mm, osztsa 130 mm volt. Az elektromos berendezs A rendszer egyvezetkes, 12 V nvleges feszltsggel (kivve a 24 V-os indtmotort). A msodik sorozattl kezdve a toronyforgat motor is 24 V-os lett. A dinam 1000 W teljestmny volt. A vilgts: kt els fnyszr, kt hts jelzlmpa, hrom mszerfal-megvilgt lmpa a vezet szmra, kt szerellmpa, hat csatlakozaljzat (hrom a ftoronyban, egy-egy a kicsikben s egy a hajtmhzban), ngy mennyezetvilgts (kett a ftoronyban s egy-egy a kicsikben). A hrad eszkzk A T-28-as harckocsikban kezdetben 71-Tk-1 tpus rdillomsokat helyeztek el. 1935-tl kezdve 71-Tk-3 kszlkeket alkalmaztak, melyeknek ketts tpllsuk volt: ramtalakts s telepes. A 71-Tk-3 a hbor eltti vek legnagyobb tmegben elterjedt kszlke volt. Ez egy klnleges ad-vev, tvbeszl-tvr szimplex, amplitud-modullt rdilloms, mely 4-5,625 MHz-en dolgozott, menetkzben tvbeszl zemmdban 15 km, llhelyzetben 30 km (tvrzemben 50 km) hatsugrral rendelkezett. Tmege (antenna nlkl) 80 kg. Klnleges berendezsek A beptett tzoltrendszer egy 3 l-es szntetrakloridos tartlybl - mely a baloldali raditor alatti kzfalon volt elhelyezve - s a vezet ltal kezelhet vezrlszelepbl llt. Ezen kvl mg kt kzi tzoltkszlk is a felszerelshez tartozott. A harckocsi el volt ltva kt TDP-3 tpus kdstvel, melyek a pncltest hts, fls rszn, egy-egy pnclozott szekrnyben foglaltak helyet. A T-28 tpus harckocsi egsz konstrukcijban sajt kornak megfelelt. A fegyverzet llomnya s elhelyezse a soktorny szerkesztsi elvek szerint optimlis volt. A hrom torony kt szinten val elhelyezse irnythatsgukkal egytt hatsosan biztostotta a gyalogsg tmegtzzel val ksrst. Ezzel egytt, a harckocsinak sok jelents hinyossga volt, klnsen a motor s az ertvitel rendszereiben. Gyorsan kopott a futm, trtek a laprugk, kiszakadtak helykrl a felfggeszts elemei, trtek a fogaskerekek az oldalhajtmvekben. A harckocsik nehezen jutottak tl az tads-tvteli futprbkon, utna pedig a csapatoktl rkeztek a reklamcik a gyrba. A lksgtlkat megerstettk, bels tmasztkerekeket alkalmaztak lksgtlval, a motort s az ertvitelt folyamatosan korszerstettk - a hinyossgokat mgsem sikerlt teljesen megszntetni. Sok esetben ez a gyenge technolgiai felkszltsggel s a nyomorsgos eszkzhttrrel fggtt ssze. Eleinte a csapatok sem voltak felkszlve a bonyolult harci technika fogadsra. Azonban mozgkonysg, fegyverzet s pnclvdettsg alapjn a T-28-as kzepes harckocsi a harmincas vekben a legjobb volt a vilgon. Vgl a pnclelhrt tzrsg kpessgeinek nvekedse s ezzel sszefggsben a harckocsik pnclja vastagsgnak szksgszer nvelse a soktorny felptsi elvet zskutcba vezette. A harckocsi mreteinek s slynak hirtelen nvekedse az egytorny felptshez val tmenet szksgessgt teljesen nylvnvalv tette. Klnleges gpek A T-28PH tpus harckocsi A T-28PH egy szria T-28 volt, melyet a 4-4,5 m mly vziakadlyok lekzdshez szksges felszerelssel egsztettek ki. Ez a pncltest s a fegyverzet hermetizlst, a motor levegelltst, illetve a kipufoggzok elvezetst biztost berendezsek felszerelst tette lehetv. A ksrletek eredmnyekppen megllaptottk, hogy a berendezs a konstrukcis hinyossgok okn nem felel meg teljesen a harcszat-technikai kvetelmnyeknek. Ugyanakkor a T-28 vzalatti tkelse a jelentkezett hibk megszntetsvel lehetsges volt. Sajnos, az archvumokban a T-28PH tovbbi sorsrl eddig tbb informcit nem sikerlt tallni. Az aknatapos harckocsi 1939 mjusa s jliusa kztt ksrleteket folytattak egy sorozatgyrts T-28-assal, melyet felszereltek a nyomvonalakban fut grgs aknataposval. Egy oldalon 600 mm szlessgben hatottak a grgk. A kisrletek sorn vilgoss vlt, hogy az aknatapos kocsik minden grgje 2-3 TM-35 tpus 2600-2800 gramm trotillal tlttt harckocsi-elhrt akna lekzdse utn feljtsra szorul. Az aknataposval 10-12 km/ sebessg volt elrhet. A szerkezet harckocsira rgztse 1 ra 40 percet ignyelt. Az aknataposval felszerelt harckocsi befoglal mretei: hossz 8160 mm, szlessg 3216 mm. Az aknatapos slya 2110 kp volt. A ksrletek eredmnyeknt a bizottsg arra a kvetkeztetsre jutott, hogy tekintet nlkl az aknatapos elnys tulajdonsgaira, a minsgn javtani szksges, hogy lettartama (10-15 robbans elviselsig) s az aknatapos harckocsi manverezkpessge njn. Szksgess vlt 2-3 vltozat ksztse a gyakorltereken lefolytatand ksrletekhez, melyeket 1940-ben nyri s tli krlmnyek kztt egyarnt elvgeztek. Az IT-28 hdvet harckocsi Az IT-28 hdvet harckocsit a leningrdi Kirov Gyrban 1940-ben hoztk ltre. Alapjul a szriban gyrtott T-28E szolglt. A bstya s a bstya alatti tr helyett egy 30 s 50 mm pnclvastagsggal rendelkez nyolcszglet teret alaktottak ki, 8-tl 25 fokig dnttt lemezekbl. A flke homloklemezn kt DT tpus gppuskt helyeztek el gmbcsuklkban, vzszintesen 42, fgglegesen 32 fok tzelsi szektorral. A gppuskk javadalmazsa 4473 db lszer volt. A flke fl ptettk a 13,3 m hossz, 3,35 m szles ktnyomplys hidat. A harckocsi tmege hddal egytt 28 t, nlkle 25 t volt. A befoglal mretek a hddal: 13,3x3,5x3,7 m, hd nlkl: 7,36x2,87x3,77 m (a mozgat-lefektet rudazattal). Az ertvitel vltozatlan maradt. A harckocsi sebessge a hddal fldton 14 km/, a legnagyobb thidalhat tvolsg 12,5 m volt. A hd mozgatsa vzszintesen 1-3, fgglegesen 2-3, felvtele a kocsira 3-5 percet vett ignybe. A ksrletek 1940 jniusban folytak, melyek eredmnyeknt vilgoss vlt, hogy a hd fmszerkezete s mkdtet rendszere 50 t-ig biztostja a harckocsik tkelst. Ahhoz, hogy tbb harcszat-technikai jellemz derljn ki, szksgess vltak a hbors krlmnyek kztt vgrehajtand prbk. Ebbl arra lehet kvetkeztetni, hogy 1941 jniusig sor kerlhetett az IT-28 sorozatgyrtsra - de az is lehetsges, hogy csak 1-2 ksrleti pldnyt ptettek. Ksrleti eszkzk s fejlesztsek Mg a T-28 rendszerestst megelzen, annak bzisn klnbz harci gpek kidolgozsa kezddtt el. gy 1932-ben a Tzrsgi Akadmia Fejleszt Intzete F. L. Hlsztov professzor irnytsval kifejlesztette a 152 mm-es njr aknavett s a 76 mm-es njr lgvdelmi gyt. A 152 mm-es njr aknavet 17,6 t sly volt. A magval szlltott lszer mennyisge 47 db, a motor teljestmnye 400 LE, sebessge mton 37,5 km/ volt. A f- s kis tornyokat mellztk, az oldalfalakat megnveltk, j els homlokfalat alkalmaztak kt, gmbcsuklba gyazott gppuskval, a lvegkezelket oldalrl s htulrl is pncllemezekkel vdtk. A szemlyzet hat fbl llt: hrom lvegkezel, egy vezet s kt gppusks. A 76 mm-es njr lgvdelmi gy a SZU-8 tpusjelet kapta. Ez egy 18 t-s fellrl nyitott lveg volt. Tzelsi helyzetben, hogy a lvegkezelk helyt megnveljk, az oldalfalakat lehajtottk, a laprugk tehermentestsre pedig tmaszok szolgltak. A lszerjavadalmazs 108 db-bl llt. A szemlyzet 6 f volt. 1933 vgn A. A. Tolocskov mrnk javaslatra kidolgoztak egy tervet 152 mm-es parti lveg szmra klnleges lnctalpas alvzzal, a szria T-28 fdarabjaira s alkatrszeire tmaszkodva. A legnagyobb klnlegessge a krtzelsre val kpessge volt, melyhez a trzs leereszkedett a fldre, a lnctalp pedig felemelkedett gy, hogy az egsz lveg B-10 tpus tengeri gyjval egy klnleges, grgs koszorval elltott fenklapra tmaszkodott, melyen 10 fok/s sebessggel lehetett a fhajtmvet elforgatni. A kis magassg s a 8-20 mm-ig terjed pnclvdettsg a terepen j rejthetsget s repeszekkel szembeni vdettsget biztostott. A lveg tmege 50 t, sebessge mton 20 km/ krl alakult. A szemlyzet hat f volt. A lveget harchelyzetbe hozni 2-3 perc alatt lehetett. A T-28 fdarabjait s rszegysgeit alkalmaztk az 1935-ben ltrehozott B-4 tpus 203 mm-es tarackkal elltott SZU-14-l njr lvegnl. A T-28 harcszati-technikai adatai Harci tmeg: 25,2 t Szemlyzet: 6 f Hossz: 7440 mm Szlessg: 2870 mm Magassg: 2690 mm Hasmagassg: 525 mm Homlokpncl: 30 mm Tetpncl: 20 mm Farpncl: 20 mm Fenkpncl: 10 mm Toronypncl: 20 mm Sebessg mton: 40 km/ Sebessg terepen: 20 km/ Hattv mton: 180 km Hattv terepen: 140 km Lejtmsz kpessg: 45o Lpcsmsz kpessg: 1 m rokthidal kpessg: 3,5 m Gzlmlysg: 1 m Altmaszt fellet hossza: 5150 mm Talajnyoms: 0,66 kp/cm2 Teljestmny-slyviszony: 18 LE/t A szolglat s a harci alkalmazs Az els tz harckocsit a Leningrdi Katonai Krzet Fparancsnoksga Tartalka 2. nll Harckocsi Ezredben rendszerestettk. A 2. Hk. Ezredet 1929-ben lltottk fel. A ksbbiekben tovbbi ngy harckocsi ezredet alaktottak: Szmolenszkben, Kijevben, Harkovban s Szluckban. Ezen ezredek szervezsben kis klnbsgek voltak. 1935 vgre hrom, egyenknt harminc harckocsit magukba foglal zszlaljbl lltak. Fegyverzetkbe kzepes (T-28) s nehz (T-35) harckocsik tartoztak. 1935 decemberben a harckocsi ezredek nll nehz harckocsi dandrokk alakultak. A nehzharckocsi-dandr hrom harcol, egy kikpz-, egy harcbiztost zszlaljbl s ms alegysgekbl llt. ket a lvsz hadosztlyok s -hadtestek minsgi megerstsre kvntk alkalmazni az ellensg megerdtett vdelmnek ttrse esetn. 1939-ben ngy nehz harckocsi dandr volt, a 4., 5., 10. s a 20., melyek a kijevi, harkovi, "nyugati" s leningrdi katonai krzetekben diszlokltak. Az 5. hk. dd. vegyes llomny volt, fegyverzetbe a T-28 harckocsik mellett T-35-sk is tartoztak. A harccselekmnyekben elsknt a 4. s 10. dandrok vettek rszt, melyek a "Felszabadt Hadjratban" tntek ki Nyugat-Ukrajnban s a Lengyelorszg elleni agressziban, 1939 szeptemberben. A harckocsiegysgek alkalmazsa eredmnyekppen a Vrs Hadsereg njr pnclozott s harckocsi csapatai 1939. novemberben jraszervezdtek. A T-28-cal felszerelt harckocsi dandrokat hrom zszlaljass alaktottk t 156 harckocsival (ebbl 39 db BT tpus volt). A ksbbiekben ezeket a dandrokat KV harckocsikkal val tfegyverzsre jelltk ki. 1939. november 30-n kezddtt a szovjet-finn fegyveres konfliktus, melyben a 10. s a 20. nehz harckocsi dandrok vettek rszt. A finn hadjratrt a Kirovrl elnevezett 20 hk. dandrt (melynek parancsnoka Borzilov volt) Vrs Zszl rdemrenddel tntettk ki. A Tli hborban a T-28-asokat alapveten a finn erdk lrsei ellen kzvetlen irnyzssal alkalmaztk. A harckocsi 30 mm-es pnclja nem vdett az ellensges pnclelhrt tzrsg ellen, ami magas vesztesgeket okozott. Ezen harcok eredmnyekppen jelent meg a vdernyztt T-28E harckocsi. A konfliktus idejn a finnek kt T-28-ast zskmnyoltak. 1941-ben mg tovbbi t kerlt hozzjuk. Az egysges finn harckocsi dandr llomnyban alkalmaztk ezeket, gyakorlatilag 1945-ig. 1944-ben az egyiket kzlk tornyaitl megfosztvn mentjrmv alaktottk t, s ebben a minsgben 1951-ig hasznltk. 1935-ben kt T-28-ast tadtak Trkorszgnak. Mshov tbb T-28-as harckocsit nem szlltottak. A gpestett hadtestek megalaktsnak kezdetn, 1940 mrciusban a Vrs Hadsereg njr pnclos s harckocsi csapatait kezdtk talaktani hadosztly szervezsre. Ebben az idben oszlattk fel az sszes harckocsi dandrt, gy a nehz harckocsi dandrokat is, s tankjaikkal tltttk fel az jonnan ltrehozott egysgeket. gy pldul 1941. jnius 22-n 75 db T-28 kerlt a 4. gpestett hadtest 8. hadosztlyba, a tovbbi 51 harckocsit a 15. gpestett hadtest 10. hadosztlya kapta. Ezek a hadosztlyok a kijevi nll katonai krzet llomnyba tartoztak. T-28-asok voltak a 3. hk. hadosztlyban is. Ezek a hadtestek a pribalti s leningrdi katonai krzetekben diszlokltak. A janur elsejei llomny figyelembevtelvel a csapatok venknt a kvetkez mennyisg T-28-cal rendelkeztek: 1934. 1935. 1936. 1937. 1938. 1939. 1940. 09. 15. 1941. v 41 91 123 224 263 359 443 411 db A T-28 rszvtele a hbor els napjaiban kisebb volt annl, sem hogy kitnjn ms, a hatrmenti csapatok fegyverzetben meglv technikk kzl. Gyakorlatilag minden harckocsi - belertve az j tpusakat is - elveszett a hbor els kt hnapjban. A tovbbiakban nhny, az psgben maradt T-28-asok kzl rszt vett 1943-ig a leningrdi fronton s 1941-42 teln a Moszkvrt folytatott csatkban. Itt 1941 szn 16 db motornlkli T-28 tpus harckocsi besva, stabil tzfegyverknt kerlt alkalmazsra. 1941 nyarra a T-28 tpus harckocsi remnytelenl kiregedett. Erre az idre teljesen elavult a soktorny szerkesztsi elv. Erre szemlletes plda a T-34-es. Egyenl tmeg s motorteljestmny, valamint tzer mellett ersebb pnclzattal a "harmincngyes" nem sok eslyt hagyott a kismozgkonysg s ormtlan "huszonnyolcasnak". Az ellensg rszrl a T-28-nak s a T-28E-nek pnclzatban megfelel Pz. Kpfw. III. s IV. kzepes harckocsik lnyegesen mozgkonyabbak voltak - a T-28 velk sszehasonltva tl hossz volt, a lnctalp felfekv hossza s a nyomtv arnya nla 2,04, szemben a nmet harckocsik 1,2-es s 1,43-as (a T-34 1,5-s) arnyval. Mrpedig ez az arny nagyon fontos: minl kisebb, annl nagyobb a harcjrm manverez kpessge. Fegyverzetben a T-28 abszolt flnyben volt a nmet kzepes harckocsikkal szemben. Az L-10-es gy (mint ksbb a KT-28) kpes volt a "panzer"-ek megsemmistsre, azok lvegei ltvolsgnak hatrrl. De, mi magyarzza magas vesztesgeiket? Elszr is, a T-28-ast nem lehetett kiemelni az azt krlvev krnyezetbl. A Vrs Hadsereg harckocsi egysgei 1941 jniusban az anyagi s szemlyi feltltetlensgen kvl rmes keverkei voltak a klnbz, rgi s j harckocsiknak. A 3. harckocsi hadosztly 6. harckocsi ezrede pldul egy T-28-cal, egy BT-7-tel s egy T-26-tal felszerelt zszlaljjal rendelkezett. Ezt az egysget teljesen harcksznek lehetett szmtani? Aligha... A kvetkezt is szmtsba kellett venni: a harckocsikat alapveten nem a nmet harckocsigyk tze puszttotta el. A teljes lgiflny egyrszt a Ju-87 zuhanbombzk legnagyobb hatkonysg alkalmazst tette lehetv, msrszt a nmetek harckocsik ellen bevetettk a 88 mm-es lgvdelmi gyt, melynek tzvel szemben gyenge volt akrmelyik pncl. Volt mg egy nem kevsb fontos tnyez: a Vrs Hadsereg pnclos- s gpjrmcsapatainak harcszablyzata abban az idben szmukra a harcnak csak egyetlen fajtjt rta el: a tmadst. k tmadtak is, legtbbszr a biztos hallba menetelve, gyakran rtelmetlen, nem a helyzetnek megfelel parancsokat teljestve, az ellensg bombi s tzrsgnek clzott tze hatsa alatt. Napjainkig csak kt T-28-as maradt fenn. Az egyik, a K-810 szm szriagp KT-20-as gyval, a Fegyveres Erk Kzponti Mzeumban Moszkvban, a msik, egy T-28E, L-10-es gyval a finnorszgi Parolban tallhat harckocsi mzeumban van killtva.

 
id
 
naptr
2025. Augusztus
HKSCPSV
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
<<   >>
 

Kedves Csokoládé kedvelõk! Segítségeteket kérném a kérdõívem kitöltéséhez! Témája a CSOKOLÁDÉ MÁRKÁK! Köszön    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati hõszigetelését!    *****    * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. *    *****    Elindult a Játék határok nélkül rajongói oldal! Ha te is szeretted a '90-es évek népszerû mûsorát, nézz be ide!    *****    Megjelent a Nintendo Switch 2 és a Mario Kart World! Ennek örömére megújítottam a Hungarian Super Mario Fan Club oldalt.    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!