army
army
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Men
 
Figyelem,figyelem!
Oldalamat RENDSZERESEN frisstem.
 
Chat
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
szmll
Induls: 2005-05-24
 
zaj
 
SZERINTED
MELYIK A JOBB MSODIK VILGHBORS BOMBZ?

B-17
JU-88
HE-111
HALIFAX
B-25
LANCHESTER
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
fegyverek,hadigpek
fegyverek,hadigpek : MiG-29 FULCRUM

MiG-29 FULCRUM

sszelltotta Gl Tams; HTML-re fordtotta S tra  2005.11.16. 22:21

A MiG-29-es az orosz Mikoyan-Gurevics terveziroda egyik legifjabb elfogvadszgpe, melyet kifejezetten elfog s lgtrvdelmi feladatokra tereztek, de mr az alaptpus is kpes fldi clok korltozott lgi tmadsra. A ksbbi tpusvltozatok mr teljes mrtkben alkalmasak fldi clok tmadsra is. Elszr 1986-ban mutatkozott be a tpus nyilvnosan a finnorszgi Kuopio Rissala lgitmaszponton, ahol egy finn MiG-21 bisz tpussal felszerelt egysgnl tett ltogatst 6 szovjet Fulcrum. A gyrt szerint 1994-ig tbb kb. 2000 MiG-29-est gyrtottak, 5 f vltozatban, de az egyes alvltozatok szma elri a 40-et. Mg ma is gyrtjk cskkentett kapacitsban, de az Orosz Lgier fizetkptelensge miatt 1993. nyarra mr mintegy 100 j MiG-29-es llt lekonzervlva, vrva, hogy eldljn sorsuk.

Trtnet Az 1960-as vek vgn a volt Szovjetuni vezetse plyzatot rt ki kt nagy manverez kpessgû harcszati vadszgp ltrehozsra. A ksztend gpeknek azt a feladatot szntk, hogy felvegyk a versenyt a szintn akkoriban kszl nyugati F-14, F-15, F-16 s TORNADO tpusokkal. A feladat vgrehajtst a Mikoyan-Gurevics ( MiG ) s a Suhoy( Su ) tervezirodk kaptk. A szovjet fl tapasztalat hinyban a mr ltez amerikai tpusok "tanulmnyozsval" igyekezett htrnyt behozni s a clnak megfelel gpeket kialaktani. gy megvizsgltk az amerikai F-5 E, A-37, C-130, F-4 s F-14 A tpusokat is. A A munka 1972-ben kezddtt, amikor rendszerbe lltottk a MiG-21 utols vltozatt a MiG-21 bisz-t s az els MiG-23-as vltozatokat. A hajtmû tervezsvel azt az Isotov Tervezirodt bztk meg, akik a Mi-8-as s Mi-24-es helikopterek hajtmûveit is gyrtottk. A hajtmû megptsvel azonban sok problma addott, mert a szovjet ipar nem volt alkalmas a sokkal nagyobb precizitst s j anyagokat ignyl ktram sugrhajtmû megptsre. Ez a problma az j RD-33-as hajtmû ksst s rossz zembiztonsgt eredmnyezte. Elektronikailag szintn nagy kihvst jelentett a szovjet iparnak az j gp s gy az j Slot Back kd radar elkszltig a MiG-23-as High Lark radarjt ptettk be. Ennek a radarnak mintegy 60 km-es a feldertsi tvolsga s nem alkalmas lefel val clzsra s tzelsre, teht fldhttrben, alacsonyan repl clok lekzdsre. Az els prototpus 1976-ban kszlt el, majd a prototpusok elkszlte utn a bereplsi id cskkentsre kiadtak egy 20 darabos nullszrit is. Ennek a nullszrinak a gpei egy-egy rendszer tesztelsre voltak optimalizlva. gy volt a hajtmû, a loktor, a tûzvezet rendszer, s a fegyverzet tesztelsre kszlt pldny is. A berepls sorn 1978. jnius 16-n hajtmûhiba miatt lezuhant a 2. prototpus, majd ksbb a nullszria tovbbi 3 gpe semmislt meg, ezek kzl egy szintn hajtmûhiba miatt. A prototpusokkal s a nullszris gpekkel vgzett prbareplsek alapjn optimalizltk az egyes rendszerek mûkdst s a szerkezeti felptst. gy alakult ki a vgleges sorozatgyrtsra alkalmas gp, melynek els pldnyt 1983-ban adtk t, majd ettl kezdve folyamatosan vltottk fel a tpussal a MiG-21-eseket. Gyrts kzben tbbszr is vgeztek kisebb mdostsokat a szerkezeten. Tpusvltozatok MiG-29 A FULCRUM-A Hossz 17.32 m Fesztv 11.36 m Szrnyfellet 38.1 m² Magassg 4.73 m Vzszintes vezrsk fellete 7.14 m² Fggleges vezrsk fellete 13.5 m² magassga 2.85 m Kerktvolsg 3.67 m Nyomtv 3.1 m Tmeg res 10840 kg max. felszll 18000 kg Szrny terhelhetsge 410 kg/m² zemanyag mennyisge bels 4365 l kls szrny alatt 2* 1200 l kls trzs alatt 1520 l Toler/tmeg arny 1.0-1.1 Fordul szgsebessg belerntssal 20-22 fok/sec ( + ) lland 14-16 fok/sec ( + ) Fordulideje 12.5-16 sec ( 360 fok ) ( + ) Fordulsugr 800 km/h-nl 350 m ( + ) 400 km/h-nl 230 m ( + ) Engedlyezett tlterhels 9 g Max. sebessg fldkzelben 1.1-1.2 M ( 1300 km/h ) nagy magassgon 2.3 M ( 2480 km/h ) Max. hattvolsg 3 pttartllyal 2100 km pttartly nlkl 1430 km Max. replsi magassg 20000 m Gyakorlati cscsmagassg 18000 m Felszll thossz utngetvel 250 m utnget nlkl 600 m Leszll thossz 600-700 m Fel/leszll sebessg 260-280/230 km/h Hajtmû tpusa 2 Isotov RD-33 tolereje 8300 kg A legltalnosabban elterjedt vltozat a volt Szovjet Lgierben s az egyetlen export vltozat. Sok szempontbl bizonyult mrfldknek az orosz replgpgyrts trtnetben. Az elszr viszonylag nagy mrtkben alkalmazott grafitszlas mûanyagok s specilis alumnium-ltium tvzetek nagy mrtkben hozzjrultak a gp nslynak 12%-kal val cskkentshez s az ezltal elrhet jobb manverezkpessghez. A szintn jnak tekinthet aerodinamikai kialakts a nagyobb llsszggel s a kisebb sebessggel val biztonsgosabb replst biztostja. A szles gptrzsn s a specilisan kialaktott szrnybektsen mr kis sebessgnl is nagy felhajter bred. A szrnyak 42 fokban htranyilazottak. A ketts fggleges vezrskok, melyeket a hajtmûgondolk fels rszre ptettek, kiss kifel dlnek. A szrnyak teljes fesztvolsgn lehajlthat belplek vannak. A kilplen sima fkszrnyak s a kls rszen csûrk vannak elhelyezve. Leszllskor 25 fokra kitrtett fkszrnyakat alkalmaznak. Szovjet bereplpiltk szerint lehetetlen a gpet lapos dughzba vinni s magtl kijn a norml dughzbl a kormnyok elengedsekor. A ffutk kifel, a szrnyba csukdnak s emiatt cskkent a szrnyakba tlthet zemanyag mennyisg. Figyelemremltak, br nem a legmodernebbek a gp elektronikus rendszerei is. A piltaflke berendezsei hagyomnyosak, hinyoznak kzlk a modern tbbfunkcis kijelzk, de az analg mutats mûszerek elrendezse eszttikus, knnyen ttekinthet. Az n. NATASA rendszer beszdinformcival ltja el a piltt, figyelmeztetve a rendellenessgekre s veszlyhelyzetekre. Ez a rendszer ssze van ktve tbbek kztt az ellensges loktorok besugrzst jelz berendezssel, a tûzjelzvel s sok ms vszjelzvel is. Az EKRAN rendszer az egyes mûszerek meghibsodsrl, a replgp llapotrl ad felvilgostst a fldi szemlyzetnek s a piltnak egyarnt. A TESZTER fekete doboz rendszer mgnesszalagra rgzti az alapvet informcikat s repls utn nem kell kivenni a gpbl, hanem t kell jtszani magnszalagra. Az SZPO-15 LM besugrzsjelz 6 fle radarsugrzst kpes megklnbztetni. Ezen fell rzkeli a besugrzs irnyt, intenzitst s azt, hogy a besugrzs lentrl, vagy fntebbrl ri-e a gpet. A fggleges vezrskok elrenyl rszben kapott helyet a BVP-30-26M radar- s infravrs zavarkat kilv berendezs, amely egyenknt 2*15 db 26 mm-es zavartltetet lhet ki. A MiG-29-es N-019-es impulzus-doppler elven mûkd Slot Back loktora az orrkpban tallhat s rendelkezik n. look down/shoot down ( lefel nz s tzel ) kpessggel, mely segtsgvel kpes lekzdeni az alacsonyan, fldrnykban repl gpeket is. A loktor ltszge a gp eltti +- 25 fokos lgtrre terjed, ki, de ezt a piltaflke bal fels rszn lv kis karral jobbra vagy balra is ki lehet trteni igny szerint. A loktor a TZ-100-as szmtgp segtsgvel kpes egyszerre 10 lgi clt figyelni s ezekre 3 msodpercenknt raktt indtani. A felderts s a cl befogsa akr 100 km-nl is nagyobb lehet mells lgtrbl. A cl replsi magassga 30 m-tl 23000 m-ig, sebessge 180 km/h-tl 2500 km/h-ig terjedhet. A loktor felszni trkpezsre, terepkvet replsre, navigcira s felszni clpontok megvilgtsra nem alkalmas. A loktor htrnya, hogy csupn 5 fle mûkdsi mdja van s szoftverje nem hozzfrhet, teht nem korszerûsthet folyamatosan s a szmtgp jelfeldolgoz kpessge alacsony. A pilta a loktoron s az infravrs rzkeln kvl kpes a raktkat a sisakjra szerelt elektro-optikai berendezssel is clra irnytani, mely +-45 fokos indtsi szget biztost a gp eltt kzelharc raktk szmra, de az jabb R-73-as raktnl ez +- 60 fokra bvl. A Fulcrum kifejezetten lgiharcra kifejlesztett vadszreplgp, gy fldi clok ellen csak korltozottan alkalmazhat. Leveg-leveg raktkbl 6 darabot vihet magval a replgp. A kt bels fegyvertartn ( s csak itt ) egy-egy R-27 R ( Alamo-A ) flaktv loktorirnyts ( esetleg R-27 T Alamo-B infrafejes ) raktt hordozhat, melyek maximlis indtsi tvolsga 95 km ( szembl tmadskor ). A ngy bels tartra egy-egy R-72, vagy R-60 infravrs kzelharc rakta fggeszthet. Az R-72-es modernebb, mivel brmilyen irnybl alkalmazhat tbb mint 8 g-s tlterhelsnl is. A clt kb. 45 km-rl fogja be s 300 m - 20 km-ig indthat. Nyugati elemzk szerint Az R-27 rakta az amerikai AIM-7 Sparrow-hoz hasonl kpessgû, amely utols vltozatt kivve nem volt tl eredmnyes. Az R-73-as rakta Nap krli holt znja hromszorosa az amerikai AIM-9 Sidewinder-nek, gy hatkony zavarssal meg lehet tveszteni. Korltozott az indt gp s a cl kztti magassgklnbsg is. Az R-60-assal elfordult, hogy leslvszeten csak harmaduk tallta el az egyszerû clnak szmt clgpet. A gp fegyverzethez tartozik 2, vagy 4 db BDZ-UMK-2 fegyverfelfggeszt konzol melyre fldi clok ellen hasznlhat nem irnytott 240, 80 s 57 mm-es raktablokkokat s bombkat pakolhatnak. A bal szrnytbe ptett GS-301-es 30 mm-es gpgy tûzgyorsasga 1500-1800 lvs/perc, hatsos ltvolsga 1800 m, mg a lvedk kezdsebessge 860 m/sec. Htrnya, hogy javadalmazott lszerkszlete csak 170 lvedk s a gpgycs lettartama csak 2000 lvs. A hajtmûvek elrendezse praktikus, knnyû hozzfrst s gy egyszerû javtst, csert eredmnyez. A hajtmûvek impozns tolerejk ellenre sok baj forrsai mg ma is a Fulcrum-okon. Maga a hajtmû 1250 kg tmegû, levegfogyasztsa 80 l/sec s a turbina eltti hmrsklet 1350 Celsius. Az elmaradott orosz ipar korszerûtlensgnek ksznheten a hajtmû sszlettartama viszonylag kicsi: kb. 1000 ra. Kicsi, mindssze 300-350 ra a nagyjavtsok kztti idtartam s 50 ra a csapatkrlmnyek kztti idszakos ellenrzs idtartama. Szintn a hajtmû fogyatkossga, hogy fstlse elsegti a gp vizulis azonostst mr nagyobb tvolsgrl is. Elnye viszont az, hogy egyedlll manverezkpessget biztost a MiG-29-esnek mintegy 1.0-1.1 toler/tmeg arnnyal, amely lehetv teszi, hogy tvonalrepls kzben az egyik hajtmû akr le is llthat. Br ezzel csak korltozott mrtkben lnek a hajtmû gyakori meghibsodsa miatt. Mivel kett van belle, az egyik esetleges srlse esetn a msik biztonsgosan hazarepti a gpet. A nagymretû levegbeml nylsok tl kzel vannak a fldhz, ezrt gurulskor elfordulhat, hogy klnbz szennyezdsek jutnak a hajtmûbe, esetleg tnkretve azt. Ezt a veszlyt kszbltk ki a tervezk a szrnytbe ptett kopoltyk segtsgvel. Gurulskor a levegbeml nylsok lezrdnak. Ugyanekkor a szrny fels rszn a kopoltyk kinylnak, gy szolgltatva a megfelel levegt a hajtmûvek mûkdshez. Br sokan a hajtmûvek nagy fogyasztsnak tudjk be a MiG-29-es ki hattvolsgt, ez azonban nem igaz. Az RD-33-as hajtmû tulajdonkppen alig fogyaszt tbbet nyugati megfelelinl. A problma csak az, hogy kett van belle s ehhez kpest kicsi a betlthet zemanyag mennyisge. Br lehetsg van a hajtmûvek indtsra a gpbe szerelt fedlzeti indthajtmûvel is, a gyakorlatban legtbbszr kls ramforrsrl indtjk azokat. A gp fkezst egy 17 m²-es fkerny, csszsmentes kerkfkek s nagymretû fklapok segtik. A fklapok a hajtmûvek kztt tallhat s felfel s lefel kinylva segtik a fkezst. A fkerny hza a hajtmûvek kztt kzpen tallhat. A pilta lett a K-36 D tpus katapultls vja vszhelyzetekben. Ennek segtsgvel akr ll helyzetbl, a fldrl is biztonsgosan el lehet hagyni a gpet, br a gyri elrs az, hogy legalbb meg kell gurtani a gpet pr km/h-val. Ilyenkor az lsben tallhat 3.10 kg robbantltet 85 m-re repti fel a piltt, ami elegend ahhoz, hogy az ejterny kinyljon. A 250 kg-os lst egy 3300 kp tolerejû rakta lvi ki a gpbl s specilis stabilizcis rendszere van. ltalban a katapultls a kabintet ledobsval trtnik, de ha ez valami miatt nem lehetsges, akkor lehetsg van a kabintet ttrsvel val katapultlsra is. A katapultls sorn a pilta testt az ls igen rvid id alatt mintegy 100 km/h-ra gyorstja s 20 g er hat r mintegy 0.6 sec-ig. A katapultls teljes idtartama a kilvs beindtstl az ejterny belobbansig 0.7 sec. Br ez a katapultls jval nehezebb nyugati megfelelinl, mgis elismerten biztonsgos s mr szmos jl ismert esetben bizonytotta alkalmassgt a pilta letnek megvsra. Segtsgvel a biztonsgos a katapultls akr 200 m-rl hthelyzetbl is. Gyri adatok szerint 1991-ig mintegy 300 katapultls trtnt a tpussal s 100 katapultlt pilta kzl 97 piltt mentett meg srls nlkl a berendezs. A K-36 D-t elszr a Su-24 Fencer tpuson alkalmaztk, majd ez kerlt a MiG-29-esbe s a Su-22 Fitter-ekbe is. A MiG-29-es bels zemanyagkszlete maximlisan 4365 l, mely 1430 km hattvolsgot biztost. Ezen kvl a trzs al felszerelhet egy 1520 s a szrnyak al egy-egy egyenknt 1200 l-es pttartly is ( a fegyverzet rovsra ), amellyel a hattvolsg 2100 km-re nvelhet. Az zemanyagrendszert halon s nitrogn semleges gzrendszerrel vjk attl, hogy az esetleges tallat esetn felrobbanjon. MiG-29 UB FULCRUM-B Ktlses harci gyakorlgp a MiG-29 A bzisn kifejlesztve. Az egyms mgtti kabinkialakts j kiltst biztost a hts lsen l oktatnak akinek a jobb elreltst szolglja a kabintetbe szerelt periszkptkr is, amely automatikusan kinylik, ha a futmûveket kiengedik s automatikusan zrul futmû behzskor. A megvltozott orr kialakts miatt nhny antenna helye megvltozott. A gp loktort egy kisebb rdi tvolsgmrvel cserltk fel, gy hinyzik fegyverzetbl az R-27-es loktorirnyts rakta. Fggleges vezrskjnak elrenyl rsze hinyzik, gy nem kerlt beptsre a zavartlteteket kilv berendezs sem. Br ez a vltozat ugyangy alkalmas szrnyanknt 3 fegyverzetfggeszt hordozsra, ezekbl ltalban csak egyet-egyet, vagy kettt-kettt alkalmaznak. Az oktat lsbl a pilta egyes mûszereinek hibjt is lehet imitlni gyakorl cllal. MiG-29 C FULCRUM-C 1986-87-tl rendszerestsre kerl alapveten ketts feladatnak sznt harci gp. A kabin mgtti gerincvonalat megemeltk s plusz elektronikai berendezseket helyeztek el benne. Innen kapta a ppos gnynevet. A fggleges vezrskok als harmadba egy-egy 190 l-es zemanyagtartlyt ptettek be s tptettk a piltaflkt is. A Fulcrum-C-t alkalmass tettk a leveg-fld raktk irnytott vltozatainak a hordozsra is, ami biztostja a fldi clok eredmnyes lekzdst. Br erre konkrt utalst sehol nem talltam, de valsznû, hogy a kisebb vltoztatsok mellett a radart jelentsen mdostani kellett, hogy fldi clok megvilgtst is lehetv tegye. A tpus felteheten alkalmas az A-50 orosz AWACS gppel ( Il-76-bl kialaktott ) egyttmûkdni, ami jcskn cskkenten a fldi irnytsbl add htrnyokat. Az bizonyos, hogy trtntek ilyen prblkozsok, hiszen 1988. jliustl egy A-50 tpus gp tbbszr is megfordult az egyik MiG-29-est zemeltet magyarorszgi szovjet ezrednl. A C tpusvltozatot csak a volt szovjet lgier tartja rendszerben, exportra nem kerlt, br voltak indiai trekvsek a tpus megvsrlsra. A Magyarorszgon llomsozott kt MiG-29-es ezred gpei is ehhez a tpushoz tartoztak. MiG-29 K FULCRUM-D A Szovjetuni a '80-as vek kzeptl pteni kezdte j, amerikai mintj replgpanyahajjt, a 65000 t-s Tbiliszit. A hajt utlag Leonyid Brezsnyevre, majd Admiral Kuznyecov-ra kereszteltk s ugrsnccal lttk el. Az j haj merben j kvetelmnyeket tmasztott a replgpekkel szemben s gy megindult a mr ismert tpusok talaktsa hajfedlzeti zemeltetsre. Felttelezhet, hogy a MiG-29 K az M vltozat hajfedlzeti vltozata ( vagy fordtva ). A MiG-29 M-el csaknem azonos tpus, anyahajn val zemeltetsre optimalizlva. Jellemzek r az M vltozat sajtossgai, ezen fell pedig az anyahajs zemeltetsnek szmos jellemzje. Jellemzi a megerstett szerkezet s futmûvek, a fkezhorog s a felhajthat szrnyvgek. Elmaradt a fggleges vezrsk zavartlteteket tartalmaz rsze is s helyette a trzs fels rszbe ramvonalasan ptettk a kilv berendezst, amely mr 120 db zavartltet kilvsre alkalmas. Jelentsen megerstettk a gp fegyverzett is. Kt jabb csompontot alaktottak ki, 8-ra nvelve az sszes fggesztpont szmt. Ezek kzl 2-2 a felhajthat szrnyvgeken tallhat. A bels kt csomponton a lgiharc raktk mellett a csak nemrgiben kifejlesztett legmodernebb leveg-fld raktk is fggeszthetk. Elhagytk a fkerny hasznlatt s a szrnytben lv kopoltykat is. A hajtmû is mdosult, hiszen a Klimov RD-33 K tpus egyenknt 8300/10000 kg toler kifejtsre kpes. A megnvelt fesztvolsg s a kopolty rendszer elhagysa lehetv tette, hogy az gy nyert helyre tovbbi zemanyagtartlyokat szereljenek be, 5700 l-re nvelve gy a bels zemanyag kapacitst, ami hattvolsg nvekedst is jelent. A gpet alkalmass tettk lgi zemanyagfelvtelre a kabin eltt bal oldalon tallhat behzhat zemanyagszonda segtsgvel. Az els replsi teszteket 1987-ben vgezte ez a vltozat egy kifutplyra felfestett 1:1 arny hajsziluett segtsgvel. Az els les anyahajs leszlls 1989. november 21-n volt. A tbbszr megismtelt leszllsok alapjn a leszllsebessget mintegy 40 km/h-val nagyobbra, 270 km/h-ra kellett venni, mg a besikls szgt 13-rl 25 fokra kellett emelni. Br a fejleszts pnzhiny miatt abbamaradt, 1994. tavaszn a moszkvai gyrtsoron nhny K vltozat MiG-29-es volt lthat, amely arra enged kvetkeztetni, hogy esetleg sikerlt eladni a Varjag flig ksz replgpanyahajt, amely a Kuznyecov testvrhajja. A haj irnt Kna s India is rdekldik s ennek fedlzetre kszltek a gpek. MiG-29 KU FULCRUM ? A MiG-29 K ktlses harci gyakorl vltozata, mely a MiG-29 K s UB jellegzetessgeit hordozza. A gprl konkrt adatok nem lttak napvilgot. Az is csupn a kzelmltban derlt ki, hogy volt trekvs a megalkotsra, esetleg ltre is hoztk. Az bizonyos, hogy szintn nyolc fegyvertartval rendelkezik s a ktszemlyes UB tulajdonsgai mellett rendelkezik a K vltozat hajfedlzeti sajtsgaival is. Egyes utalsokbl valsznûsthet, hogy az UB-vel szemben ez a vltozat mr az alap K vltozat loktorval rendelkezik s nem csak egy leegyszerûstett tvolsgmrvel. MiG-29 M FULCRUM-PLUSZ A legutols s legmodernebb vltozat, mely sokkal jobb replsi kpessgekkel, modernebb elektronikai berendezsekkel s irnyt rendszerrel rendelkezik, mint eldei. Az els prototpus 1986. prilis 24-n replt s tovbbi 5 pldnnyal 1988-tl folytattk a tesztelst. A 151-es a vezrlrendszer, a 152-es az aerodinamikai mdostsok, a 153-as a loktor, a 154-es az j hajtmû, a 155-s az elektronikus rendszerek, mg a 156-os a fldi clok elleni fegyverzet tesztelsre szolglt. A legfbb vltoztats az n. fly by wire ( elektronikus vezrlrendszer ) alkalmazsa, br a tervezk megmaradtak ennek az egyszerûbb, de mshol mr jl bevlt analg vltozatnl. Az analg irnyts feszltsgimpulzusok tjn trtnik, mg a digitlisnl a kormnymozdulat numerikus jelek formjban tovbbtdik. A digitlis vltozat modernebb, de igen bonyolult, a Gripen kt pldnya s az F-22 prototpus is e miatt zuhant le. Az elektronikus irnyts lehetv teszi a jobb manverezkpessget, mert a gp gyorsabban reagl a pilta mozdulataira. Ennek ksznheten a tmads kzbeni legnagyobb llsszg 24-rl 30 fokra nvekedett. Az elektronikus vezrlsnek ksznheten nehezebben srl az irnyt rendszer s a srlt kormnyszerveket a szmtgpek kiegyenslyozzk. Szintn nagy elny, hogy az elektronikus vezrls knnyebb s biztonsgosabb. A csûr s magassgi kormnyknt hasznlt vzszintes vezrsk vezrlse ngyszeres, mg a csûr s a oldal kormny ( fggleges vezrsk ) hromszoros biztonsg. Az utbbi kt rendszernl 50 %-os kitrthetsggel a hidraulikus vezrlst is meghagytk. Szokatlan, hogy a pilta fellbrlhatja a maximlis llsszget hatrol rendszert a kikapcsolsval, vagy 17 kp-os kormnyervel. Ez azrt veszlyes, mert harc kzben a fokozott stressz hatsra a piltk kpesek a tlhzsra, ami sebessgvesztshez, dughzhoz, vagy eszmletvesztshez vezethet. A nyugati gpeknl erre nincs lehetsg. A gp j tpus, Gardenija-1-FUE tpus radarbesugrzs jelzt kapott s a 120 zavar tltetet kilv berendezst a trzsbe helyeztk ramvonalasan a fggleges vezrsk nylvnya helyett. Helyet kapott benne egy aktv loktorzavar berendezs is. Elhagytk a szrnytbe szerelt kopoltyk hasznlatt, mely az idegen anyagok szvcsatornba jutst volt hivatott megelzni. Helyette egy elektronikusan fûthet lehajthat rcs kerlt beptsre a hajtmû vdelmre, melyen 2 mm² felletû nylsok vannak s a jegesedst is megakadlyozza, ami nagy problmt jelentett a Su-27-es tpusnl. A piltaflke HOTAS rendszerû, vagyis harc kzben minden kezelszerv mûkdtethet a gzkarrl s a botkormnyrl. Kt monokrm tbbfunkcis kijelz is beptsre kerlt. A baloldalon a navigcival s kommunikcival kapcsolatos adatok jelenthetk meg, a jobb oldalon az infravrs keres, a lzer tvolsgmr, a TV kamera, a loktor, a besugrzsjelz s a gp adatai s kpei jelenthetk meg. Mindkt kpernyn megjelenthetk a fegyverzettel kapcsolatos adatok. A klnbz mdok kt ngylls ( fel-le-jobbra-balra ) kapcsol segtsgvel kapcsolhatak s a kpernyk szlein fel van tntetve a 14 lehetsges varici, hogy a pilta stressz helyzetben ne tvessze el ket: Loktor keress zemmdja balra-le Feldertsi zna nvelse fel-fel Feldertsi zna cskkentse le-le Fegyverzet kivlaszts fel-balra A hat klnbz clra optimalizlt MiG-29 M mûszerfalai klnbzek s gy nem tudni milyen lesz a vgleges kialakts. Tovbbfejlesztsre kerlt az N-019 radar is. A fzisvezrelt N-010 Zhuk loktor egyszerre 10 cl kvetsre kpes s ezek kzl 4-re tud egyidejûleg raktt indtani s a berendezs automatikusan tr t feldert zemmdbl lgiharc zemmdba. A loktor hattvja 25 %-kal, trol s feldolgoz kapacits 400 %-kal mlja fell az N-019 Topzt. Az j loktor alkalmas lgi harc kzben keskeny svban fggleges psztzsra is. Trkpez zemmdban lptkarnyos trkpet biztost a pilta szmra, megknnyti a navigcit s a fldi clok megtallst. Lehetsges a terep egyes rszeinek a kinagytsa s a kp kimerevtse is. A loktor kompatibilis az sszes ms orosz tpuson alkalmazott leveg-fld raktval. Az j infravrs clkvet hattvolsgt mlyhûtssel megnveltk a korbbi 10-15 km-el szemben s a lzeres tvolsgmr alkalmas a gpgys lgiharcban val adatszolgltats mellett kis hattv infravrs lgiharc raktk indtsi paramtereinek a meghatrozsra s lzeres bombk irnytsra. A clt azonban nem tudja nmagnak megvilgtani, ehhez egy msik gp szksges. A lzerrel s infravrs rzkelvel egy hzban helyeztek el egy kis mretû, kisfelbonts TV kamert is, ami nappal alkalmazhat loktor nlkli clazonostshoz. A fegyverfelfggesztsi pontok szmt 8-ra nveltk, a hordozhat fegyverzetet pedig 4500 kg-ra. A gpet a legmodernebb leveg-leveg raktkkal lttk el. Megjelent fegyvertrban az j aktv loktoros nirnyts R-77 ( AA-12 ), amely az amerikai AIM-120 AMRAAM orosz megfelelje. Ennek elnye, hogy nem kell a gpnek folytonosan kvetnie a clt loktorval, hanem elg azt a clazonostshoz, illetve szakaszosan mûkdtetni. Mivel a raktnak sajt radarja van, nem baj, hogy a nagy tvolsg miatt kicsi a clgprl a visszavert jel erssge. mert a rakta ahogyan kzeledik hozz, gy nvekszik a jel erssge s ezzel a tallati valsznûsg. A rakta inercilis navigcis rendszere segtsgvel repl a cl fel s csak annak kzelben kapcsolja be sajt loktort. A 18 kg-os robbantltetet lzeres kzelsgi gyjtval robbantjk, amely a cl replsi irnytl s sebessgtl fggen klnbz idpillanatban lp mûkdsbe. A gyjtszerkezet lestse biztonsgi okokbl csak az indts utn nhny tizedmsodperccel trtnik. A rakta nagy magassgban kzeled clra 90 km-rl, mg kis magassgban azonos irnyba repl cl esetn 20-25 km-rl indthat. A raktbl egyszerre max. 8 db fggeszthet a gpre. A rakta harci tmege 175 kg, hossza 3.6 m, trzstmrje 20 cm, manverezkpessge 12 g. Ennek a raktnak a ltezst s adatait a nyugati szakemberek ktkedssel fogadtk. Mint utlag kiderlt, a mr exportra is felajnlott raktbl eddig mg csak egy 100 darabos tesztszrit ksztettek el, amelynek nagy rszt prbalvszeteken fel is hasznltk. A gp alkalmas a Su-27-es R-27 RE ( Alamo-C ) s R-27 TE ( Alamo-D ) lgiharcraktinak a hordozsra is. Az utbbi hattvolsga 170 km. A leveg-fld fegyverek kztt tallhatk infravrs, lzer- s TV-irnyts bombk s raktk, loktor elleni raktk s atomfegyverek is. Fldi clok elleni fegyverzetben megtallhat mg a H-29 T, amely az amerikai AGM-45 Maverich-hez hasonl, a H-31 ( AS-17 Krypton ), amelynek lgvdelmi loktorok elleni vltozata is hasznlhat s mretvel s hattvolsgval kiemelkedik a fegyverzetbl A H-31 P 600 kg tmegû s 100 km hattvolsg loktor elleni rakta 90 kg-os robbanfejjel rendelkezik. Hordozsval a tpus alkalmass vlt Wild Weasel ( loktorvadsz ) feladatra is. A gpgy lszerkszlett 100 hevederre cskkentettk. jdonsg a KAB-500 KR s L, amelyek televzis, illetve lzerirnyts 500 kg-os bombk. Ezekbl 2-2 fggeszthet a szrny alatti bels kt-kt tartra. A gp megnvekedett fesztvolsga, nagyobb zemanyagkszlete s megnvelt fegyverterhelse nagyobb tmeget ( 21-22 t ) eredmnyezett, amihez megnvelt tolerejû hajtmûre volt szksg s ersebb fkekre volt szksg. Az RD-33 K hajtmûben 77-rl 82 kg/sec-re nveltk a levegtfutst s a kompresszor els fokozata el mg egy llthat szgû terellaptsor kerlt. A K vltozat hasonl hajtmûve rendelkezik rendkvli zemmddal, amivel rvid idre jelentsen nvelhet a max. toler, de ez igen zablja az zemanyagot. A jobb s bal hajtmû csereszabatos. Ez gy van a magyar gpeken is, de a rgebbi, pl. nmet gpeken mg nem. A hajtmûvek kztt sztnyl trzsfklapok helyett egy darab tbb mint 1 m²-es kinyl trzsfklapot alkalmaztak, amely hasonl a Su-27-esen, vagy az amerikai F-15-sn hasznlthoz. Az egy darab 17 m²-es fkerny helyett ktdarabos egyenknt 13 m²-es ernyt alkalmaztak. A bels zemanyag kszletet 1500 l-el bvtettk, ami ltal 3200 km-re ntt az treplhet legnagyobb tvolsg s a harci hattvolsg 1500-2000 km-re ntt. A gp sszlettartamt 2500-rl 4000 rra nveltk s a hajtmû lettartamt is 1000-rl 1400 rra emeltk s a 350 rs nagyjavtsi idtartamot is kitoltk 700 rra. Az lettartamot ugyan sikerlt megnvelni, de az egyes alrendszerek lettartama klnbz, gy gyakori a meghibsods. 1992-ben a lgier szakemberei gyrtsra javasoltk a tpust, de elbb a K vltozattl, majd a MiG-29 M-tl is megvontak minden llami tmogatst. gy maradtak az N-010-es loktor s az R-77-es rakta kztti egyttmûkdsben hinyossgok. Nem sikerlt befejezni az j trzs alatti 2500 l-es pttartly fejlesztst sem, amelynek fggesztjre mg egy raktaindtsn is elfrt volna. Mivel a MiG iroda anyagi s szemlyzeti gondokkal kzd, elkpzelhet, hogy az M tpus hamarabb fog exportra kerlni mint hazai rendszerestsre, ugyanis a malajziai lgier 18 db-ot rendelt ebbl a tpusbl, amit 1994. vgig kellett volna leszlltani. Az zletet azonban veszlyeztetheti, hogy egyltaln megri-e beindtani a sorozatgyrtst 18 gp miatt. Az indiai lgier is rendelt a tpusbl, de a bizonytalan szlltsi hatrid lejrtig hagyomnyos MiG-29-eseket kapott Oroszorszgtl, melyekkel vesztesgeit ptolhatta.

 
id
 
naptr
2025. Mrcius
HKSCPSV
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
<<   >>
 

Kedves Csokoládé kedvelõk! Segítségeteket kérném a kérdõívem kitöltéséhez! Témája a CSOKOLÁDÉ MÁRKÁK! Köszön    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati hõszigetelését!    *****    * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. *    *****    Elindult a Játék határok nélkül rajongói oldal! Ha te is szeretted a '90-es évek népszerû mûsorát, nézz be ide!    *****    Megjelent a Nintendo Switch 2 és a Mario Kart World! Ennek örömére megújítottam a Hungarian Super Mario Fan Club oldalt.    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!